Ce înseamnă o prezență online

 

Când spui prezență online, primul cuvânt care ne vine în minte este ”website”. Este forma cea mai des utilizată: cuvântul descrie, de fapt, o adresă de internet unde cei interesați sau care află de tine ar trebui să te poată găsi. E ca adresa poștală sau, dacă vei, ca adresa unde se află sediul oficial al firmei tale. Doar că, pe internet, poți avea, mai simplu sau mai complicat, nu una ci multe adrese deci, locuri unde potentialii tăi clienți te pot găsi. Hai să vedem ce tipuri de prezențe online poți folosi și cum ți le ”amenajezi”.

Avantajele prezentei online

Am auzit liber profesioniști (contabili, consultanți, medici, avocați) care spun: ”Eu am grupul meu de clienți, la ce mi-ar folosi o prezență online. De ce ar trebui, musai, să îmi fac o pagină de prezentare sau un site, când am clienții mei, mă știu, lucrează deja cu mine?!” Am întâlnit proprietari de firme care spuneau cam la fel. Noi spunem așa:

  • asta n-ar fi fost o problemă acum ceva ani
  • dacă vrei să rămâi cu afacerea la nivel mic, discret, se poate
  • concurenții tăi sunt deja online și punctul de mai sus ar putea să rămână valabil doar o vreme

Ultimele două puncte sunt importante pentru decizia de a fi sau nu online și le vom folosi ca premise pentru ceea ce urmează.

Ce câștigi cu prezența online

Practic, nu prea există industrie productivă sau sector de servicii care sa nu aibă de câștigat din prezența online. Iar asta e valabil și pentru afacerile mari dar, mai ales pentru afacerile mijlocii și mici.

Cum au de câștigat? Iată doar patru argumente:

Operativitate: intri ”în pâine” mult mai rapid. Un atelier de mobilă la comanda dintr-o localitate mica, înainte de a-și închiria spațiul pentru showroom, își poate face un website. Din clacule rezidă rapid diferența:

  • showroom de mobilă offline:
  • spațiu (preferabil cu vad bun), amenajare interioară, exponate (dressing, pat, bucătărie, canapele, mostre de materiale)
  • costuri medii spre mari de amenajare
  • durată medie de start în activitate
  • expunere cu rază limitată pentru vânzare
  • mijloace limitate de expunere la locație (firmă luminoasă, afișe, banner în apropiere, de regulă marketing pasiv, cu masurători imprecise)
  • showroom de mobilă online:
  • domeniu de internet, website (spațiu virtual)
  • costuri reduse de ”amenajare”
  • durată scurtă de start în activitate
  • expunere extinsă pentru vânzare
  • mijloace  diversificate de expunere (condiționate de buget și creativitate), marketing activ (targeting, remarketing, email marketing, video, etc.) cu măsurări precise și segmentate, chiar demografic (vârsta, sex, etc.)

Accesibilitate: clienții ajung la tine când pot ei, nu doar când poți tu. Până la vâzarea efectivă, clientul merge pe un traseu, mai scurt sau mai lung. Vrei să-i ieși în cale în momentul cel mai potrivit, pentru el, în primul rând.  Iată un nou exemplu: un magazin online care vinde piese de schimb pentru utilaje agricole. Cele mai multe oferta le primește în weekend, când fermierii sunt mai puțin prinși cu treburile agricole. Primul contact cu clienții poate fi oricând, de oriunde (mai ales în plină eră a mobilității), pe multiple canale.

  • la showroom offline:
  • program de lucru cu clienții 10 ore pe zi (09-19), 5-6 zile pe săptămână
  • spațiu limitat de expunere, număr mic de produse
  • la showroom online:
  • program de lucru cu clientii 24/7 (de la distanță)
  • spațiu practiv nelimitat de expunere, număr mare de produse

Extensibilitate: clienții pot veni de oriunde, raza ta de acțiune este mai mare. Dacă afacerea ta nu are un specific foarte localizat, în online te poți extinde (scala) mai rapid și mai ușor decât offline.

Notorietate: clienții pot afla de tine mai repede, în număr mai mare. Un salon de înfrumusețare de mărime medie, cu locație fizică în centrul orașului, cu clientelă stabile, dar insuficientă pentru planurile de dezvoltare. O pagină de Facebook și o campanie de promovare a unora dintre servicii, va crește considerabil notorietatea. În plus, poate consolida reputația printre clienții deja existenți.

Una dintre cheltuielile eligible ce pot fi decontate prin finanțarea din Programul România Start Up Plus este cea prin care antreprenorii își pot crea o identitate și o prezență online.

Banii pot fi folosiți pentru crearea unui logo, a unui website de prezentare a firmei, serviciilor și produselor sau pentru promovare .

Ce tip de cheltuieli poți deconta pentru prezența online

Realizarea unei pagini web pentru prezentarea și promovarea activităţii solicitantului şi a produselor sau serviciilor, inclusiv cheltuieli înregistrare domeniu fără hosting, pentru operatorii economici care nu deţin alt site.

”Pagina web” ar putea fi o pagină simplă sau un site nu foarte complicat, cu câteva elemente, din care nu ar trebui să lipsească:

  • un header (partea de sus a site-ului) ce conține denumirea firmei și un logo
  • un meniu simplu din care vizitatorul să poată ajunge la secțiunile cele mai importante (descriere, servicii, contact)
  • zonă de conținut pe una două sau trei coloane
  • un footer (partea de jos a site-ului) ce poate conține termenii și condițiile, date complete de contact, harta site-ului, etc.

Evident, structura de mai sus este una foarte simplificată și o discuție cu un dezvoltator specializat sau o firmă care face site-uri poate ajuta antreprenorul să aleagă cea mai potrivită variantă pentru site-ul de prezentare a afacerii.

O sursă bună de inspirație pot fi așa-numitele template-uri de pe site-uri specializate (modele de website care au deja o structură), pe care un dezvoltator le poate adapta nevoilor firmei, după o discuție cu antreprenorul.

Pentru ca website-ul să poată fi accesat de către vizitatori, el trebuie să aibă un domeniu (www.firmamea.ro) și trebuie găzduit undeva (antreprenorul ar trebui să cumpere un serviciu de hosting).

Cum ai putea planifica mini-bugetul prezenței online

Iată o sugestie de planificare a mini-bugetului pentru prezența online (presupunând că ai deja o identintate minima, adică un nume și un logo):

  • 40% pentru creare și găzdure
  • 10% pentru costuri minime de administrare
  • 50% pentru promovare.