Cum înființezi o firmă în România

Ca să poți face legal o afacere ar trebui să ai o companie înregistrată. Firma legal înregistrată îți dă posibilitatea să obții finanțare, să iei credit de la bancă, să angajezi oameni, să închei parteneriate de afaceri, să colaborezi mai simplu și mai credibil cu furnizori și clienți.

Vă prezentăm mai jos pașii privind înființarea unei firme în România:

  1. Rezervarea de nume pentru firmă

Pentru aceasta etapă e nevoie de minim 3 variante de nume pentru firma ta. Acestea se verifică în ordinea preferințelor, iar eliberarea se va face pe loc.

Taxa de eliberare rezervare denumire este 72 lei.

Model rezervare denumire

Dacă ți-ai ales deja o denumire pentru companie sunt două locuri unde ar trebui să verifici dacă denumirea este sau nu disponibilă:

  • la ONRC (Oficiul Național al Registrului Comerțului)
  • la ROTLD (Registrul Domeniilor de Internet) daca e un domeniu.ro sau la alte registre ori agenți pentru domenii

La Registrul Comerțului înregistrezi denumirea legală a firmei, (ex. S.C. Firma Mea SRL), adică numele sub care firma va opera: va emite facturi, va încheia contracte, va achita taxe și impozite.

La ROTLD sau alt registru pentru domeniul de internet înregistrezi denumirea adresei de web (ex. www.firmamea.ro), unde iți vor putea găsi website-ul firmei, cei care te caută pe internet.

Nota practică: Teoretic, poți verifica online la ONRC dacă o denumire e sau nu disponibilă fără sa te deplasezi la Registrul Comerțului. Pentru aceasta trebuie să îți creezi un cont în sistem.

Cu domeniul de internet e mult mai simplu, totul se rezolva online, inclusiv plata domeniului.

Atentie: rezervarea domeniului e una și găzduirea lui este altceva, e un serviciu separat.

Ideal ar fi să gasești disponibilă denumirea și într-un loc și în celălalt. Poți avea ghinionul să vezi că sunt deja rezervate. Pont: aici merită să revenim puțin la ce fel de nume alegi. Daca e unul comun sau generic șansele ca altcineva să fi fost mai iute sunt destul de mari. Daca ai un nume unic (un acronim interesant, o combinație deșteaptă de litere, silabe sau cuvinte) ai putea să scapi ușor cu rezervarea.

 

  1. Redactarea actelor privind înființarea firmei

Dupa ce este emisă rezervarea denumirii firmei se pot întocmi restul actelor. Trebuie să se facă dovada spațiului în care va fi sediul social (aceasta poate fi o casă sau un apartament, personal sau închiriat). Dovada spațiului poate fi un contract de vânzare-cumparare, contract de închiriere, contract de comodat etc.

Actul Constitutiv va trebui să conțină următoarele informații:

–          datele de identificare a asociatului/asociaților;

–          forma de organizare a firmei (cea mai întâlnită este Societate cu Raspundere Limitată);

–          denumirea societății de la pasul nr.1;

–          specificarea sediului social;

–          sediul secundar/punctul de lucru (daca este cazul);

–          obiectul de activitate principal și activitățile secundare;

–          capitalul social (minim 200 RON) și cota de participare a asociaților la profit și pierdere;

–          numirea administratorului, enumerarea atribuțiilor și durata mandatului.

Capitalul social se depune la orice bancă din România și trebuie să mergi cu o varianta de act constitutiv pentru a realiza vărsămintele. Acești bani se pot recupera ulterior sau pot fi transferați în contul firmei deschis dupa înființarea societății. Capitalul social al unui SRL trebuie sa fie de minim 200 lei, divizat în părți sociale cu o valoare nominală de cel puțin 10 lei fiecare.

Asociatul/asociații trebuie să meargă la notar cu actul constitutiv și rezervarea de denumire pentru a da declarațiile pe proprie răspundere din care să reiasă că îndeplinesc condițiile necesare înființării firmei. Aceste declarații pot fi date și la Registrul Comerțului și nu te costa nimic. Tot la notar administratorul firmei își va legaliza specimenul de semnătură. 

  1. Completarea cererilor și declarațiilor

Dupa finalizarea acestor acte, se completează documentele necesare pentru depunerea dosarului la Registrul Comerțului: Cerere înregistrare societate, Declarație pe propria răspundere privind desfășurarea unei activități: model 1 sau model 2, anexa fiscală.

Model cerere inregistrare

Declaratie model 1 sediu

Declaratie model 2 sediu social

Model anexa inregistrare fiscala

  1. Depunere dosar și eliberare acte

Dosarul se va pregăti și se va depune la Registrul Comerțului la unul dintre ghișeele expres.

Dosarul va cuprinde: formulare completate, dovada rezervării denumirii firmei, actul constitutiv semnat pe fiecare pagină de către asociații firmei, copii CI asociați și administratori, declarații notar asociați, specimene de semnatură administratori, dovada capitalului social, contract de comodat/închiriere și dovada de proprietate sau contractul de asistență juridică încheiat cu avocatul de la care aveți sediul social (în cazul avocatului se adaugă și decizia de barou a acestuia), contract spațiu pentru punctul de lucru (dacă este cazul).

Din momentul depunerii dosarului, acesta este soluționat a doua zi, iar dacă nu se întâmpină probleme la dosar sau nu apar întârzieri din partea ONRC, în a treia zi actele pot fi ridicate și înființarea firmei tale este gata!

Taxele de înființare firmă la Registrul Comertului sunt de aproximativ 450 lei.